Hoşgeldiniz; bugün 17 Eylül 2014 Çarşamba

ÖZGÜR KANYILMAZ / Beden Eğitimi Öğretmeni

Spor öncesi yapılan egzersizin(ısınma) önemi?

29 Mart 2012 Perşembe 11:02

     Her spor faaliyetinden önce mutlaka yapılması gereken bu egzersizlerdeki amaç vücudu esas faaliyete hazırlamak, performansı arttırmak ve sakatlanma olasılığını azaltmaktır. Bu egzersizler sporcunun vücut sistemlerinin çalışma temposunu hızlandırır ve olaya psikolojik olarak hazırlar. Isınma hareketlerinin yapılmasıyla kas içindeki sürtünme kuvvetlerini azaltır. Isınan bir kas boy olarak daha fazla esneyebilir, kasın elastisitesi artar. Ayrıca sıcaklığı artan bir kasta metabolizma da artar. Yani kasa gelen oksijen çoğalır, zararlı maddelerin atılımı artar. Sonuç olarak kas daha güçlü ve verimli çalışabilme özelliği kazanır. Isınma egzersizleri kas-iskelet sistemi sakatlanmalarına karşı korunmak amacını da taşır. Isınma ile eklemlerdeki diğer dokular etkilenerek hareket esnekliği artar. Bu da herhangi bir sakatlığa karşı koruyucu olarak hazırlanmak demektir. Müzisyenlerin çalmaya başlamadan bazı notaları çalışması veya sınava girecek öğrencinin konuları tekrarı gibi her işin bir ön hazırlığının yapılması gerekir. Ön çalışmada amaç işin kesintisiz ve aralıksız yürütülmesidir. Unutulma olasılığı olan noktaları hatırlama bedensel ve mental olarak hazırlanmaktır. Işte ısınmada amaç organizmayı harekete hazırlamaktır. Uygun yapılan ısınma egzersizleri de kişiyi spora hem fizyolojik hem de mental olarak hazırlar. Hareketler yavaştan ağıra doğru arttırılır ve hareketler tüm kas gruplarını çalıştırmaya yönelik olmalıdır. Yarış öncesi ısınmanın en iyi yolu çok şiddetli olmayan aktif egzersizler yapmaktır. Isınma egzersizlerini 2 gruba ayırabiliriz: 1.Genel ısınma hareketleri 2. Özel ısınma hareketleri. Genel ısınma hareketlerinde tüm vücudun kaslarına yönelik sıcaklığını ve elastikiyetini arttırma amaçlı egzersiz yapılır. Belirli sıra ile yapılan kültür fizik hareketleri en çok uygulanan ısınma şeklidir. Genel ısınmadan sonra yapılacak yarışın veya antrenmanın karakteristiğine göre özel ısınma çalışması yapılır. Özel ısınma egzersizleri ise yapılacak sporun türüne göre farklı kas gruplarına yöneliktir. Bu amaçla yapılan spora benzer aktiviteler tercih edilir. Mesela kısa mesafe koşucusu ısınma için hafif jogging ve kısa süreli depar çalışmaları yapabilir. Isınma egzersizinin şiddeti ve süresi çok önemlidir. Az yapıldığı takdirde hiçbir yararı olmaz ama aşırıya kaçılırsa yorgunluğa ve performans düşüklüğüne neden olur. Dolayısı ile ısınma hissi oluşturacak ve hafifçe terletecek kadar yoğunlukta egzersizler yeterli kabul edilmelidir. Ayrıca ısınma egzersizlerinin önemli bir parçasının da esnetme ve germe egzersizleri olmalıdır. Aktif hareketlerle ısınmanın yanı sıra masaj ve ısıtıcı pomadlar ısınma amacı ile kullanılmaktadır. Bu yöntemler pasif ısınma sağlar ve hiçbirisi derin kas dokularını etkileyemez. Bazan tersine pasif yöntemler yüzeydeki deri damarlarının kan akımını arttırarak derin kaslara giden kan miktarının göreceli azalmasına neden olabilir. Bu da istenmeyen sakıncalı bir durumdur. Pomadlar deride ısınma hıssı verdikleri için sporcuyu aldatmacadır. Hiçbir zaman pasif ısıtma metodları aktif ısınma hareketlerinin yerini tutamaz. Yarışmalarda başarı için optimum psikofizyolojik düzey gereklidir. İyi bir performans için önceden hazırlık yapmak zorunludur. Isınma hareketleri hem fizyolojik hem de psikolojik yanı ile sporcuyu yarışmaya hazırlamada önemli rol oynamaktadır.

Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Tüm hakları saklıdır. Siteden yararlanırken gizlilik
ilkelerini okumanızı tavsiye ederiz.
İzinsiz ve kaynak gösterilemeden yayınlanamaz.
Telefon : 0 332 241 34 83 - 0 332 241 34 84
Tasarım : Capitol Medya - Yazılım : CM Bilişim